2010-06-15

dua ekor lembu

Aku dan adik aku di beri se ekor seorang lembu betina oleh tok ayah Wel (Hj Ismail Pontianak) semenjak itu kami berdua membawa lembu itu ketempat yang bernama Pangkal Sentol tak jauh dri rumah kami. Pagi bawa keluar pukol 10 beri lembu minum air dan teduhkan lembu,pukol 3 bawa keluar lembu dari tempat teduh pukul 6 ambil lembu dan masuk kan nya kedalam kandang,begitulah tugas kami tiap tiap hari
Beberapa bulan kemudin ketika kami bersiap siap hendak bawa lembu lembu itu seperti biasa tiba tiba nenek akumelarang nya, beberapa jam kemudian datang 2 orang lelaki bersama Pak Nik Zain adik abah aku selepas membelek belek lembu itu,lelaki memberi segumpal wang kepada Pak nik Zain dan terus membawa lembu itu pergi.
Acu tanya Tok Ayah bakpa ore tu ambil lembu kita kata adik aku Makhtar, mu nak kena godam kah jawab aku, sampai sekarang aku tak tahu siap yang ambil lembu kami

No comments: