2009-09-21

alam persekolahan

pagi itu nenek menyuruh aku mandi pagi pagi lagi,selepas mandi aku di pakaikan sepasang baju dan seluar baru dan aku di beri makan seketul ubi rebus,cepat makan panik zin sedang menunggu di pintu pagar,tanpa banyak soal aku terus kejalan besar,sampai dai jalan besar aku nampak abah sedang menunggu,aku mengikut saja mereka berdua tanpa soal,kerana aku di latih supaya tidak menyoal apa yang orang dewasa suroh,sampai di sebuah bangunan besa aku agak munkin lah itu sekolah, kami masuk kedalm nya,aku nampak setopa pakteh wel sudah berada di dalam nya, setopa mengajak aku dudok di samping nya, hari pertama aku dapat 3 orang kawan baru iaitu semail pakcu gas, hamat haji seman dan sukor tok haji esah hari pertama kami tak banyak belajar: cuma satu perkataan aku ingat iaitu arnabun ertinya arnab tengah hari nya selepas sampai kerumah aku di kerumuni oleh che lah mamat jenab dan bidah masing masing menanya soalan hingga tak lalu aku menjawab nya,tunggu dulu nanti aku mandi dan makan nasi boleh aku ceritakan hal di sekolah tadi sebaik saja aku mandi dan makan mereka datang berkerumun menanya itu dan ini aku tanya jenab bakpa mu tak say sekolah dia jawab malah aku aku jawab takpalah ore ttina takgi sekolah pun sebab nanti mu besar mu jadi bini aku biar aku sore kkija pera mu dan anak anak kita mu jong jaga anak dan masak masak nasi jah jenab terus berlalu dengan muka yang merah padam dia bagi tahu mak dia, mak dia jawab nasib baik mu boleh jadi cucu tok immam kerana atok memang tok imam,sedang waktu itu tok imam di pandang tinggi oleh masyarakat tapai aku tak jadi kawin dengan jenab.

1 comment:

RM said...

kelakar sungguh .kecik-kecik pandai dah rancang masa depan.